هوا اکنون شدیدا ناجوانمردانه سرد است

بدست علیوحید

 درسته که هوا داره کم کم سرد میشه ، بالاخره پاییزه بایدم سرد بشه. اما من خیلی وقته که حتی در آفتابیترین روزهای تابستان هم احساس سرما می کنم. سرمایی که تا مغز استخوانم رسوخ می کنه. سرمایی که می سوزونه. سرمای که کم از آبجوش نداره. James Mangold تو فیلم «Kate & Leopold» از زبان لئوپولد که از چند قرن پیش به نیویورک امروز اومده می گه : » زندگی خودم را بیشتر دوست داشتم ، آهنگ زندگی در آن دوره ریتم کندتری داشت» و من از حرارت ناشی از اصطکاک لحظه ها احساس سرما می کنم. می دویم و عقربه های ساعت می دوند اما هیچ وقت به اونا نمی رسیم. پای صحبت پدر مادربزرگا که می شینی یه چیزو خوب خوب احساس میکنی. احساس می کنی که گیج و درماندن از این همه دویدن ، اونم تو کهنسالی. به قول خودشون : » زمان ما همه چی برکت داشت حتی وقت » که از دید اونا امروز وقت برکت نداره. خوب که فکر می کنی می بینی راست می گن. روزگاری از سحر تا شام کلی کار می کردن ، عرق می ریختن ، کاسبی می کردن. بعد از کار هم غروب که می شد به خونه میومدن, تازه بساط گپ و گفت بر پا می شد بعد از کلی گل گفتن و گل شنفتن ، تازه شاهنامه و گلستان میاوردن و می خوندن . بعد از این همه کار تازه اول شب بود که می خوابیدن . یه نگا به زندگی خودمون بندازین . از لحظه ی بیدار شدن در حال دویدن و عجله کردنیم تا وقتی که به خونه برسیم . به خونه هم که می رسیم ، می بینیم ای دل غافل سری چرخاندیم و روز شب شده . روزنامه رو نگاهی سرسری میندازیم ، سریالای صد من یه غاز تلویزیون رو هم می شینیم به تماشا (تازه اگه سریالی نشون بده) 100000 بار هم که اخبار به خوردمون میدن . یه لقمه شامکی هم می خوریم و می بینیم که شب از نیمه گذشته. آشفته و درب و داغون به خواب می ریم. و صبح بعد روز از نو روزی از نو ( که البته فکر نکنم نویی ای تو این فقره باشه) اینجاس که آدم می سوزه از سرمای حرارت عجله ، از سرد شدن نگاه آدما ، از بیرحم شدن دلهایی که در روز هزار بار شکستن و با این همه وصله پینه و جای بند زدن دیگه توان دوست داشتن ندارن . از سرمای سکوت که هر شب تو گوشت می پیچه ، از سرمای زندگی. این سرمایی که من احساس می کنم سر دراز دارد. عجالتا همین مقدار کفاف امروزمونو میده. که به قول معروف «چه گویم که نا گفتنم بهتر»

سرد نباشید!!
                                                                                                                    آبان 1386

